Dziś krótki wpis będący kontynuacją serii o metodach i sposobach jakimi posługują się sprzedawcy i specjaliści od marketingu, aby złapać Nas w swoją pułapkę i wpłynąć na Nasz sposób myślenia i namówić do konkretnej reakcji .
Omówiliśmy już kilka podstawowych reguł, rządzących Naszymi
wyborami takich jak: reguła uproszczonej oceny szans, czy autorytetu. Dziś pora
na kolejną z nich: Społeczny dowód słuszności.
Reguła ta głosi, że człowiek o tym czy coś jest poprawne, czy nie, decyduje poprzez odwołanie się do tego, co myślą na dany temat inni ludzie.
Generalnie reguła ta obowiązuje przy określaniu poprawności
zachowania. Jeśli w danym miejscu, w danej sytuacji ludzie zachowują się w
określony sposób, to uważamy to zachowanie za poprawne.
flickr.com |
Jest to bardzo prosta reguła, ale w wielu sytuacjach niezmiernie
pomocna. Dzięki niej jesteśmy w stanie szybko dostosować się do nowej sytuacji
i popełnić mniej błędów. Ze społecznego dowodu słuszności korzystamy np.
podczas podróży w dalekie miejsca, gdzie kultura, przyjęte zachowania i
zwyczaje są zupełnie odmienne od tych stosowanych w naszym miejscu zamieszkania.
Obserwujemy wtedy ludzi i staramy się ich naśladować. Założę się, że wielokrotnie
korzystałeś właśnie z tej reguły w przeróżnych, życiowych sytuacjach:)
Twórcy reklam również znają tę regułę i bardzo często
posługują się nią przy tworzeniu telewizyjnych spotów. Przykładem mogą być
hasła wykorzystywane w reklamach kosmetyków dla kobiet: „Tysiące kobiet w
Polsce wybrało produkt X. Bądź jedną z nich.” Często też podobne slogany
słychać w spotach różnych telefonii komórkowych: „Już 5 milionów Polaków
przeszło do X.” Hasła te mają wymusić na nas myślenie, że skoro już tyle ludzi
wybrało produkt X, to znaczy, że tak trzeba robić i, że my też musimy dany
produkt kupić. Ludzie często przyjmują takie rozumowanie, gdy sytuacja jest
niejednoznaczna, nowa lub gdy nie chce im się przeprowadzić analizy sytuacji.
Musimy jednak wspomnieć o jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy, mianowicie to, że
tysiące ludzi kupiło usługę X, czy produkt Y wcale nie znaczy, że jest z niego
zadowolona! No i niby skąd mamy wiedzieć, czy rzeczywiście ¼ Polaków kupiła ten
produkt? Czasami producent podaje w reklamie, małymi literkami, na dole ekranu,
okres w którym robione były badania na ten temat.
Danymi badaniami można jednak łatwo zmanipulować opinię publiczną,
bo wystarczy, że przeprowadzisz je w okresie, w którym prowadzona jest
kampania reklamowa i jednocześnie akcja promocyjna polegająca na 30% obniżce
ceny i otrzymasz łatwy do przewidzenia wynik- produkt X w tym okresie
sprzedawał się dwa razy lepiej w porównaniu z konkurencją.
Regułą społecznego dowodu słuszności rządzi jeszcze jedna
zasada, która mówi, że poprawności naszego zachowania szczególnie poszukujemy w
zachowaniu ludzi, których widzimy, jako podobnych do nas samych.
Po pierwsze: w reklamie zawsze słyszymy same pochlebne
opinie, co wprowadza nas w błąd, co do stopnia popularności, jakim dany produkt
się cieszy.
A po drugie: ci „zwyczajni” ludzie to wynajęci do tej roli
aktorzy odtwarzający przed kamerą napisany dla nich scenariusz.
Mam nadzieję, że pomimo tego, że dzisiejszy wpis był strasznie krótki, znaleźliście tu kilka cennych informacji i porad. Mam nadzieję, że następnym razem uda mi się znaleźć nieco więcej czasu na napisanie obszerniejszego artykułu. Dzięki. Pozdrawiam.
Mam nadzieję, że pomimo tego, że dzisiejszy wpis był strasznie krótki, znaleźliście tu kilka cennych informacji i porad. Mam nadzieję, że następnym razem uda mi się znaleźć nieco więcej czasu na napisanie obszerniejszego artykułu. Dzięki. Pozdrawiam.
Cały cykl "Reklama, sprzedawcy,
naciągacze" składa się z następujących artykułów:
----
- Wstęp
- Autorytet
- Uproszczona ocena szans i zasada kontrastu
- Społeczny dowód słuszności
- Sympatia i lubienie
- Niedostępność
- Wzajemność oraz zaangażowanie i konsekwencja
- Podsumowanie
----
Podobało się? Jeśli tak to nie zapomnij podzielić się powyższym artykułem ze znajomymi klikając w ikonki z lewej strony.
Będzie mi niezmiernie miło jeśli weźmiesz też udział w dyskusji i zostawisz po sobie komentarz :)
Zapraszam Cię również na mojego Facebooka- tutaj
---
Bibliografia:
- Robert B. Cialdini- "Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka" Gdańskie wydawnictwo psychologiczne. Gdańsk 1996
- http://sciaga.pl/tekst/32424-33-reguly_wywierania_wplywu_spolecznego
- http://www.domszkolen.com/uploads/Dokumenty/DSiD/tresci/artykuly/techniki_wplywu_spolecznego_aleksandra_mykowska_1215771073425.pdf
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentarze na blogu są przeze mnie moderowane. Wszelkie próby spamowania linkami czy promocji stron internetowych będą blokowane. Blokowane będą też wulgaryzmy i niestosowne zachowania.